Diagnos om två veckor

Klockan är nästan halvåtta en lördagmorgon. Vaknade för en dryg halvtimme sen och har sen dess legat och tänkt på min tunga.

För nån vecka sen började den nämligen se lite lustig ut, områden med vita cirkelformade fläckar. Sen så blev smakkörtlarna lite uppförstorade och de där fläckarna blev mer markanta. Ringde Vårdguiden som skickade mig vidare till förlossningen på SÖS. Och det kan man ju undra över bara det.. men men, så måste det tydligen gå till när man kommit in i nån viss vecka. På SÖS sa de iaf att jag kunde ta lite antihistamin, för sköterskan tunga brukade tydligen se ut på detta sätt när hon var allergisk. Sagt och gjort, jag tog mig en Cetirizin och gick och lade mig. Dagen efter såg det bättre ut, men var inte borta. Tog en till samma kväll och morgonen därefter såg det ännu bättre ut. Men så tänkte jag att det kanske ändå vore bra att få veta vad det var jag haft/hade. Gick till vårdcentralen där läkaren sa att "Det där är inget allergisk, då sväller tungan upp!" och så tog han en svampodling (låter så äckligt...) och sa att vi får svar om två veckor. TVÅ VECKOR?! Och så sa han åt mig att inte ta några onödiga mediciner. Innan diagnos ville han inte göra nåt annat med tanke på att jag är gravid. Heder åt honom, men what about my tongue?!

Jag litade på läkaren och tog inget antihistamin den dagen. Vaknade dagen efter med mer utslag på tungan igen. Suck! Och jag ids verkligen inte gå tillbaka och punga ut pengar bara för att visa att han hade fel. Så nu har jag googlat och Cetirizin verkar okej att ta när man är gravid. Så nu knaprar jag antihistamin igen och hoppas det går över. För det gör faktiskt lite ont, som blåsor ungefär. Och jag kollar då och då att lillkorven lever. Han gillar inte riktigt när jag tumlar runt på ryggen, men sorry kiddo, det är för vår skull! Frågan är ju dock: Om det nu är så att antihistaminet gör verkan, vad sjutton är jag allergisk mot? Pälsdjursallergin brukar inte ge utslag på detta sätt. Och jag har inte ätit nåt annorlunda de senaste två veckorna. Skumt. Teorier tas tacksamt emot!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0