Förlossnings- och föräldrautbildad på tre dagar

Ujuj, det är denna vecka det gäller. Vi ska lära oss allt om förlossning, föräldraskap, andning och avslappning - på tre dagar!

Måndag: Jag var till MVC där de konstaterade att allt är bra med mig och bebben och jag följer min graviditetskurva, dvs. ligger fortfarande i den övre kurvan - no shit!

E var på pappakurs och fick bla lära sig att endast ca 40% av pappor tar ut sin föräldraledighet och om hur han kan stötta mig vid förlossning, fram till dess och efteråt.

Tisdag (idag): Jag och E började dagen med föräldrautbildning och jag fick väl en smärre chock. Just ja, ungen ska ut också!!! Har som försökt förtränga det där lite smått. Var annars en bra kursdag med annat trevligt folk, men kan väl säga som så att jag var rätt matt efteråt. E var desto mer exalterad och peppad. På filmen som avslutade kursdagen fokuserade vi nog på lite olika saker, jag på smärtan och han på resultatet. Inser att jag nog bör fokusera mer som honom i fortsättningen...

Eftermiddagen spenderade vi på profylaxkurs och det var grymt bra, bortsett från nypandet på insidan av låret. Det var toppen att ha denna kurs samma dag som första föräldrautbildningen. Den första var liksom mer teoretisk och den andra mer praktisk. Det praktiska hjälpte mig hantera det mer teoretiska. Paniken fick liksom lägga sig tillrätta genom att få lite tekniker för att hantera smärtan. Och så fick vi öva avslappning på saccosäckar, hur kan det inte vara skönt? Och lite massage på det :)

Onsdag: Känner mig nu lite mer pepp inför sista delen av föräldrautbildningen. Blir till att snacka förlossningsställningar och lite mer smärtlindring imorgon helt enkelt.

Nu ska jag lägga mig i badkaret och öva avslappning och tänka så lite förlossning som möjligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0