Över övre kurvan = Mycket gravid!

Var hos barnmorskan igår, ja hon den moderliga lite daltande men väldigt trevliga och goa. Hon kunde konstatera att jag är vid god vigör. Lågt blodtryck, bra järnvärden, bara dryga 6kg viktökning (allt på magen dvs), inga baskelusker eller socker i urinet och bra hjärtrytm på den lille mannen. Men. Ja nej, hon uttryckte det väl egenligen inte som ett "men", fast jag tolkade det så. Hon såg på mig med sina medkännande ögon och berättade att jag ligger något över den övre graviditetskurvan, eller vad det nu kallas (se bilden nedan, det är dock inte min kurva.) Jag har alltså en något större mage än genomsnittet. Och det är väl iof inte så konstigt med tanke på att jag är rätt kort, så vart ska ungen lägga sig om inte utanpå allt annat som ska rymmas i magen. Och jo, detta är helt individuellt och man har olika tillväxtfaser etc, men det störde mig lite. Jag kommer ju bli enorm! Lilla jag...

BM frågade om jag eller E (mannen) var stora när vi föddes, vilket framkallade en bild av att jag ska föda ut en melon eller hörnsoffa (paniiik!). Men har nu fått bekräftat att vi båda var rätt normalstora, typ 3500g, tack och lov! Så det är väl bara att inse, jag är kort och kommer bli inte så lite gravid utan väldigt MYCKET gravid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0